Snorscooter op de rijbaan in Amsterdam

Vorige week was het dan zover: voor het eerst ging ik met mijn snorscooter op de rijbaan tussen de auto’s rijden. Het was een koude maar droge dag die maandag 8 april. Ik had dus best op de fiets kunnen gaan; de nieuwsgierigheid naar de ervaring deed me de enige tijd geleden aangeschafte helm opzetten om op de rijbaan naar het werk te snorren.

Mijn eerste verbazing was dat ik verschillende snorscooteraars als vanouds zonder helm op het fietspad zag rijden! Zou ik de enige zijn? Dat ik dat niet was merkte ik onderweg. Wat ik ook opmerkte was dat het onderweg zoeken naar de juiste route was. Natuurlijk had ik van tevoren gekeken waar ik wel en niet mocht rijden. Mijn route had ik dus zo goed mogelijk uitgestippeld. Toch merkte ik dat ik bepaalde doorgangen vergeten was: op sommige punten kun je de weg alleen via het fietspad kruisen en moet je nu met je scooter dezelfde weg nemen als de auto’s. Omrijden helaas, maar al doende leert men…

Inmiddels een week verder en een ervaring rijker. Een leuke ervaring? Fijn is het wel om niet meer direct met onoplettende en onverschillige fietsers te maken te hebben. Als ik op de scooter zit dan, want fietsen doe ik ook nog regelmatig. De onderling voelbare ergernis tussen fietser en scooteraar is voorbij. Die ergernis wordt nu denk ik wel verplaatst naar de rijbaan.  Voor de snorscooteraar voelt de ongeduldige automobilist en de grote vrachtwagen op zijn minst als bedreigend. Ik ga echt niet harder dan 30 op mijn scooter, dus dan is een auto achter je, of een inhalend groot gevaarte naast je, aan de orde van de dag. Spiegels gebruiken is nu des te belangrijker. Iedere keer toch weer spannend.

Waarom de snorscooter met 25-30 kilometer per uur op de rijbaan moet, maar de maximum snelheid voor auto’s in de stad niet is aangepast is me een raadsel. Dat lijkt me toch een maatregel die samen had moeten gaan met het verplaatsen van de snorscooter naar de rijbaan. De scooter met blauw kenteken is vanaf nu geen gewild voertuig meer. Omzetten van een blauw naar een geel kenteken kost rond de € 500,-. Kan die prijs omlaag? Of anders: kan de maximum snelheid van de auto binnen de ring Amsterdam omlaag? Lijkt me voor de steeds drukker bewandelde binnenstad echt niet gek!

Mijn blik richt zich nu dus op de gemeente Amsterdam. Het laatste woord is hier wat mij betreft nog lang niet over gezegd. Wat vind jij dat er beter kan in verband met de maatregel ‘snorscooter met helm op de rijbaan’?

Author: Japke

Mijn naam is Japke en ik woon met mijn gezin in onze mooie hoofdstad. Hoewel Japke een Friese naam is, ben ik niet vanuit Friesland naar Amsterdam verhuisd zoals mensen soms denken. Ik ben een échte Amsterdammer, en dat al meer dan 50 jaar! Friese roots die heb ik wel. Mijn grootouders van vaderskant kwamen namelijk aan het begin van de vorige eeuw vanuit Friesland naar Amsterdam. Mijn opa vestigde zich als fietsenmaker aan de Overtoom. Daar is mijn vader geboren. Ook ik zag het levenslicht aan de Overtoom, hoe Amsterdams is dat? Tegenwoordig woon ik met mijn gezin in Amsterdam West, niet heel ver van de Overtoom en het Vondelpark. Marokko, het vaderland van mijn partner, is al vele jaren mijn tweede thuisland. Al een hele tijd heb ik een passie voor schrijven. Op aanraden van een collega ben ik begonnen met bloggen. Ik begon met verschillende blogs, onder andere over eten, het leven in een mengcultuur, Marokko, hardlopen en de persoonlijke visie op mijn omgeving. Deze blogs heb ik samengevoegd tot één blog: Japke schrijft. Ik ben altijd in voor nieuwe ideeën. Mensen met wie ik een praatje maak of die mij benaderen hebben me geïnspireerd tot het schrijven van artikelen op mijn blog. Heb je vragen of suggesties? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Op dit moment kan dat nog via contact@japkebeleeft.amsterdam, het adres dat hoort bij mijn oude domein japkebeleeft.amsterdam. In de loop van 2017 zal dat domein worden opgeheven. Vanaf dat moment zullen er nieuwe contactgegevens op deze website worden weergegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *