Eten & drinken voor & na een hardloopsessie

Niets.

Hoezo niets? Nou, ‘s ochtends vroeg hardlopen en eerst wat eten? Nee, liever niets. Stel je voor: je ontbijt en gaat rennen. Bij mij komt dan alles naar boven. Tijdens de hele sessie proef ik wat ik heb gegeten, met een licht zure smaak erbij. Niet echt fijn. Helemaal niets tot me nemen is ook geen optie. Wat doe ik dan voor zo’n vroege loopsessie? Ik moet toch ergens mijn energie vandaan halen? Wat eet ik wanneer ik weer terug ben? Een heel bord vol dan ineens? Dat nou ook weer niet…

Ontbijt na het hardlopen
Voor het lopen (vroeg in de ochtend – rond 5:45)
Eten: niets. Stiekem heb ik de avond ervoor nog wel iets kleins gegeten en ben ik op tijd naar bed gegaan.
Drinken: twee kopjes koffie met opgewarmde melk en een half glas water. Dat zorgt er meestal voor dat ik voor ik vertrek nog even een boodschap weg kan brengen 😉

Lage bloedsuikerspiegel en -bloeddruk zorgen ervoor dat ik tijdens het lopen altijd iets bij me moet hebben dat me een boost geeft als het nodig is: druivensuiker of een energiegelletje. Niet altijd heb ik het nodig. Het geeft mij wel een zeker gevoel dat bij me te hebben. Just in case.

Na het lopen
Moeilijk. Waarom?

Meestal heb ik helemaal geen trek als ik in de vroege ochtend ben wezen hardlopen. En dat terwijl ik als hardloopadvies vaak genoeg heb gelezen dat je binnen het uur energie moet bijtanken. Waarom? Om herstel te bevorderen en afbraak van spieren tegen te gaan geloof ik. Nou ja, ik luister gewoon naar waar mijn lichaam behoefte aan heeft. Lastige factor daarbij is nog dat ik nogal snel zure oprispingen krijg. Ik moet dus uitkijken wat ik eet, hoeveel ik eet, wanneer en in welke combinatie en met hoeveel tijd ertussen. Dus ja, moeilijk.

Wat ik eet en drink in de ochtend na een hardloopsessie
Een glas verse sinaasappelsap gaat er wel in. Maar o jee, dat kan niet zonder er iets naast te eten, met iets anders, bij voorkeur zuivelhoudend. Mijn maag wordt daar rustig van.

Niet lang geleden heb ik de havermout ontdekt. Daar heb ik van alles in gegooid. Blauwe bessen, frambozen, appel met kaneel en verzin nog maar wat meer. Maar juist dát zorgde voor zure oprispingen. Dus gewoon heel simpel havermout. Met melk erin, als tegenhanger van het glas verse sinaasappelsap.  Daarnaast mijn derde en laatste kopje koffie van de ochtend. Als laatste een groot glas verse muntthee zonder suiker, om een helder hoofd van te krijgen. En om eventuele oprispingen tegen te gaan. Ja, dat werkt bij mij erg goed!

Loop jij ook vroeg in de ochtend en zo ja, hoe doe je dat met eten en drinken? Loop jij later op de dag, hoe lang wacht je dan na het eten voor je op pad gaat en wat doe je erna?

Author: Japke

Mijn naam is Japke en ik woon met mijn gezin in onze mooie hoofdstad. Hoewel Japke een Friese naam is, ben ik niet vanuit Friesland naar Amsterdam verhuisd zoals mensen soms denken. Ik ben een échte Amsterdammer, en dat al meer dan 50 jaar! Friese roots die heb ik wel. Mijn grootouders van vaderskant kwamen namelijk aan het begin van de vorige eeuw vanuit Friesland naar Amsterdam. Mijn opa vestigde zich als fietsenmaker aan de Overtoom. Daar is mijn vader geboren. Ook ik zag het levenslicht aan de Overtoom, hoe Amsterdams is dat? Tegenwoordig woon ik met mijn gezin in Amsterdam West, niet heel ver van de Overtoom en het Vondelpark. Marokko, het vaderland van mijn partner, is al vele jaren mijn tweede thuisland. Al een hele tijd heb ik een passie voor schrijven. Op aanraden van een collega ben ik begonnen met bloggen. Ik begon met verschillende blogs, onder andere over eten, het leven in een mengcultuur, Marokko, hardlopen en de persoonlijke visie op mijn omgeving. Deze blogs heb ik samengevoegd tot één blog: Japke schrijft. Ik ben altijd in voor nieuwe ideeën. Mensen met wie ik een praatje maak of die mij benaderen hebben me geïnspireerd tot het schrijven van artikelen op mijn blog. Heb je vragen of suggesties? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Op dit moment kan dat nog via contact@japkebeleeft.amsterdam, het adres dat hoort bij mijn oude domein japkebeleeft.amsterdam. In de loop van 2017 zal dat domein worden opgeheven. Vanaf dat moment zullen er nieuwe contactgegevens op deze website worden weergegeven.

6 thoughts

  1. Het is wel enigzins herkenbaar, alleen is het bij mij mountainbiken en geen hardlopen. Als ik echt vroeg ga, dan eet ik liever ook niet of hooguit een energiereep/gel. De koffie is voor mij ook belangrijk, alleen niet 2, want dan moet ik steeds plassen. Werkt ook niet echt. Als ik s middags ga fietsen, dan eet ik s avonds vaak wel als een dijker en heb dan veel behoefte aan vlees, waarschijnlijk voor de eiwitten.

  2. Ik eet als ik ‘s ochtends loop (nooit zó vroeg hoor) vaak een banaan en dit gaat goed. Na het lopen heb ik nooit trek in eten wel in koffie!

    Je doet het goed 40km per week! Nog leuke runs op het oog?

  3. Ik eet eigenlijk altijd een banaan voordat ik ga en twee glazen water. Voor na het hardlopen herken ik wat je schrijft; ik heb ook nooit ergens zin in. Maar meestal zorg ik dat ik van tevoren al iets klaar heb, zodat ik het niet over kan slaan als ik terug kom!

  4. Ik eet eigenlijk altijd een banaan voordat ik ga en twee glazen water. Voor na het hardlopen herken ik wat je schrijft; ik heb ook nooit ergens zin in. Maar meestal zorg ik dat ik van tevoren al iets klaar heb, zodat ik het niet over kan slaan als ik terug kom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *